صندوق سرمایه گذاری،ریسک و ظرفیت

news-date

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان, ۱۳۹۸ - آخرین بروز رسانی : ۱۹ آبان, ۱۳۹۸

در میزگردی تحت عنوان “صندوق سرمایه‌گذاری، ریسک و ظرفیت” که با حضور محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، ظرفیت، عملکرد و ریسک صندوق های سرمایه گذاری بررسی شد.

رسام مگ گزارش می دهد:مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به چرایی راه اندازی صندوق سرمایه گذاری،ریسک و ظرفیت و فلسفه وجودی آنها، عنوان کرد:

با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذر ماه ۱۳۸۴ سر فصل صندوق های سرمایه گذاری فعلی تعریف و اولین صندوق در در سال ۱۳۸۶ عملیاتی شد. در سال ۸۸ نیز مجددا قانون اصلاح و صندوق های سرمایه گذاری مشمول معافیت مالیاتی شدند. اکنون حدود ۱۸۲ هزار میلیارد تومان در صندق ها وجود دارد و بالغ بر ۲۱۹ صندوق سرمایه گذاری فعال است. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: باید توجه کرد که مدیریت تخصصی، گردآوری منابع خرد و هم افزایی، دال های فلسفه ایجاد صندوق ها در همه جای دنیا است. باید توجه کرد سه عنصر مدیریت تخصصی، گرد آوری منابع خرد و هم افزایی، ضمن کنترل ریسک، بازدهی را به حداکثر افزایش می دهد. در این شرایط منطقی است که صندوق سرمایه گذاری با بهره گیری از این سه عنصر بیشترین بازدهی را ایجاد کند.

محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، عنوان کرد: هرچند سرمایه گذاری در صندوق ها نسبت به جمعیت با استاندارد ها فاصله دارد اما باید توجه کرد که بیشتر فعالین بازار سرمایه ما در تهران حضور دارند و ما در شهرستان ها از منظر گسترش نفوذ سرمایه گذاری بورسی با کمبودهایی مواجه هستیم. ما در این بخش هنوز به بلوغ نرسیده ایم. ضریب نفوذ بازار سرمایه در مراکز استان های بزرگ و صنعتی مانند تهران مناسب است. اما در کل کشور با چنین نقیصه ای مواجه هستیم. باید شرکت هایی که خدمت دهنده بازار سرمایه هستند در استان ها نیز فعالیت کنند و بتوانند ابزارها را توسعه دهند. ما در این ۱۲ سال سعی کرده ایم ضریب نفوذ را بیشتر کنیم اما این محدودیت ها را داریم. البته از طریق فضاهایی غیر از فضای فیزیکی مانند فضای مجازی، آموزش و فرهنگ سازی میتوانیم ضریب نفوذ سرمایه گذاری بورسی در استان ها را افزایش دهیم.

محمدرضا معتمد تشریح کرد  ایجاد محدودیت برای سرمایه‌گذاران به گونه‌ای که بعد از اخذ کد بورسی تا مدت مشخصی فقط حق سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را داشته باشند، یک محدودیت قانونی برای سرمایه گذار محسوب می‌شود که در حال حاضر چنین محدودیتی را برای مردم متصور نیستیم. باید برای این موضوع قانون تکلیف کند. مناسب است که سرمایه گذاران ما منابعشان را در جایی سرمایه گذاری کنند که کمترین ریسک را متوجه باشد، اما تا الان چنین تدبیری اندیشیده نشده است. ضمن این که در نظر بگیرید ما در حوزه بازار سرمایه و ابزارهایی که وجود دارد باید نگاه بلندتری داشته باشیم. حتماً سرمایه گذار باید یکبار طعم سرمایه گذاری را بچشد که بتواند آن را در جامعه گسترش بدهد. اما توصیه می کنیم در مرحله ورود افراد مستقیم در عرضه های اولیه که بازدهی های نسبتاً مناسبی دارند سرمایه گذاری کنند و در کنار آن فرصت این را داشته باشند در صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کنند.

(منبع “سنا“)

کلیپ تصویری این میز گرد را می‌توانید در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

صندوق سرمایه گذاری، ریسک و ظرفیت-۱

صندوق سرمایه گذاری، ریسک و ظرفیت-۲

صندوق سرمایه گذاری، ریسک و ظرفیت-۳

صندوق سرمایه گذاری، ریسک و ظرفیت-۴

صندوق سرمایه گذاری، ریسک و ظرفیت-۵

 

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد