آشنایی با صندوق های سرمایه گذاری مشترک

news-date

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر, ۱۳۹۷ - آخرین بروز رسانی : ۲۱ آذر, ۱۳۹۷

بیشتر مردم عمده پس ­انداز خود را در حساب­ های پس­ انداز بانکی نگه می­ دارند و بزرگترین سرمایه ­گذاری­شان نیز در بازار مسکن است. اما بد نیست بدانید که صندوق های سرمایه ­گذاری مشترک نیز روشی معقول برای سرمایه گذاری به شمار می رود، بدین جهت که فهم و درکشان و همچنین روش سرمایه‌گذاری …

بیشتر مردم عمده پس ­انداز خود را در حساب­ های پس­ انداز بانکی نگه می­ دارند و بزرگترین سرمایه ­گذاری­شان نیز در بازار مسکن است.

اما بد نیست بدانید که صندوق های سرمایه ­گذاری مشترک نیز روشی معقول برای سرمایه گذاری به شمار می رود، بدین جهت که فهم و درکشان و همچنین روش سرمایه‌گذاری در آنها ساده است.

صندوق­ های سرمایه ­گذاری مشترک یکی از روش ­های سرمایه­ گذاری است که مزایای بسیار زیادی دارد. عدم آشنایی افراد با این روش سرمایه‌گذاری باعث استفاده کمتر از آن شده است. اما با افزایش آگاهی عموم می‌توان انتظار داشت که این بخش روز به روز بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه به اختصار به این مبحث می پردازیم.

صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست؟

این صندوق­ ها مشابه نهادهای مالی دیگری به نام شرکت­ های سرمایه­ گذاری هستند که در یک قسمت وجوه سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری کرده، در قسمت دیگر این وجوه را با مدیریت صحیح در قسمت‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. تفاوت عمده شرکت­ های سرمایه‌گذاری و صندوق های سرمایه‌گذاری در متغیر بودن سرمایه آن است. در صندوق سرمایه‌گذاری، هر سرمایه‌گذار با توجه به اساسنامه در هر زمانی می‌تواند وارد و یا از آن خارج شود. نکته بعدی در مورد صندوق­ های مشترک سرمایه­ گذاری این است که مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود و زیان صندوق شریک هستند.

سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند، سهام‌شان را بفروشند.

وجوهی که از طریق سرمایه‌گذاران جمع‌آوری می‌شود، در یک ترکیب متنوع از اوراق بهادار مانند سهام، اوراق مشارکت و صکوک، برخی ابزارهای کوتاه­مدت بازار پول و دارایی های دیگر سرمایه­ گذاری می­ شوند.

مزیت های سرمایه گذاری در صندوق­ های سرمایه گذاری مشترک چیست؟

سادگی: بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است، دانش کافی، زمان کافی و یا منابع اطلاعاتی مناسب برای ساختن پرتفوی خودشان از اوراق مشارکت و سهام را نداشته باشند. اما با سرمایه‌گذاری در صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک، شخص قادر خواهد بود با یک مدیریت صحیح و تخصصی از مزیت های پرتفوی متنوع بهره­ مند گردد. درواقع شما بدون آنکه نیاز باشد از اطلاعات تخصصی بورسی آگاهی داشته باشید، می­ توانید در آن موفق باشید.

تنوع بخشی: یک اصطلاح رایج بین سرمایه گذاران این است که “تمام تخم مرغ هایت را در یک سبد قرار نده”، برای ایجاد تنوع سازی از طریق سهام ممکن است، نیاز باشد که ۲۰ بار خرید و فروش انجام دهید که این یعنی، ۲۰ بار کارمزد از شما کسر خواهد شد. حال با توجه به ماهیت صندوق­ های سرمایه‌گذاری با یکبار خرید، شما صاحب پرتفوی متنوعی خواهید شد.

کاهش ریسک نقدشوندگی: صندوق سرمایه‌گذاری مشترک (در صورت داشتن رکن ضامن نقدشوندگی) در مقایسه با سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام، ریسک نقد‌شوندگی را کاهش می‌دهد. زیرا افراد هر زمان که اراده کنند می‌توانند واحدهای صندوق را ابطال نمایند، اما در بازار سهام، ممکن است به دلیل بسته بودن نماد سهم و یا وجود صف، امکان معامله در هر لحظه وجود نداشته باشد.

چند نوع صندوق وجود دارد؟

با توجه به میزان ریسک پذیری افراد، صندوق­ های مختلفی وجود دارد. صندوق­ های با درآمد ثابت بیشترین درصد سرمایه‌گذاری­شان در در اوراق با درآمد ثابت است. بنابراین افرادی که تمایل به پذیرش ریسک کمتر دارند، به نظر می‌رسد این مورد برای­شان گزینه مناسبی باشد.

صندوق­ های سهامی، بیشترین ریسک، در نتیجه بیشترین میزان بازده را دارند، چراکه درصد اعظم سرمایه گذاری­ شان در سهام و حق تقدم است.

صندوق­ های مختلط تقریبا به میزان برابری در سهام و حق تقدم سهام و اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می ­کنند، بنابراین می‌توان گفت از منظر ریسک و بازده این صندوق ­ها ما بین دو مورد اول است.

تعدادی از صندوق­ ها وجود دارند که قابل معامله در بورس هستند و مانند سهام، قادر به خرید و فروش آنها هستید، که اصطلاحا به نام صندوق­ های ETF شناخته می­ شوند.

واحد معاملاتی صندوق ­های سرمایه ­گذاری مشترک چیست؟

کوچکترین جزء سرمایه در صندوق­ ها، واحد سرمایه­ گذاری است. شما با پرداخت هر مقدار وجه می‌توانید تعدادی یونیت از صندوق مورد نظر خود دریافت کنید.

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد