افت بیش از ۱۰ درصدی قیمت صندوق‌‌های قابل معامله طلا در دو هفته اخیر

news-date

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان, ۱۳۹۷ - آخرین بروز رسانی : ۲۸ آبان, ۱۳۹۷

تغییرات متناوب نرخ های طلا و ارز طی ماه های اخیر همواره دارایی های مالی و بخصوص ارزش صندوق های قابل معامله مبتنی بر طلا را تحت تأثیر قرار داده است. در این بخش به بررسی روند اثرگذاری تغییرات نرخ طلا و ارز بر روی ۴ صندوق موجود مبتنی بر طلا به صورت اجمالی پرداخته می شود.

رسام مگ گزارش می‌دهد:

در سال ۱۳۹۶ سه صندوق سرمایه­ گذاری در قالب “صندوق‌های قابل معامله مبتنی بر طلا” مجوز فعالیت اخذ کرده‌اند و در بورس کالا مورد معامله قرار می­ گیرند در سال ۱۳۹۷ نیز یک صندوق دیگر به این جمع اضافه شد. این صندوق ­ها برای سرمایه­ گذارانی که علاقه به سرمایه­ گذاری غیرمستقیم در ابزارهای بازار طلا دارند، گزینه سرمایه­ گذاری مناسبی است.

در ادامه اطلاعات مربوط به قیمت و بازده این صندوق­ ها در ۲۸ آبان­ماه ارائه می­گردد.

نماد آغاز پذیره نویسی قیمت در پایان سال ۱۳۹۶ قیمت در ۲۸ آبان­ماه ۱۳۹۷ بازده سال ۱۳۹۶ بازده سال ۱۳۹۷ بازده از ابتدای پذیره نویسی
پشتوانه طلای لوتوس طلا ۹۶/۳/۲۰ ۱۳,۱۶۹ ۳۲,۲۸۷ ۳۱٫۷% ۱۴۵٫۲% ۲۲۲٫۹%
 اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان گوهر ۹۶/۹/۱۸ ۱۰,۲۸۶ ۲۲,۵۱۴ ۲٫۹% ۱۱۸٫۹% ۱۲۵٫۱%
زرافشان امید ایرانیان زر ۹۶/۷/۱۵ ۱۰,۵۷۱ ۲۱,۳۵۶ ۵٫۷% ۱۰۲٫۰% ۱۱۳٫۶%
 اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید عیار ۹۷/۳/۱۹ ۱۱,۳۸۱ ۱۳٫۸% ۱۳٫۸%

صندوق­ سرمایه­ گذاری پشتوانه طلای لوتوس که با نماد طلا معامله می ­شود، سابقه بیشتری دارد و در دوره فعالیت هفده ماهه خود توانسته حدود ۲۲۳ درصد بازده را برای سرمایه ­گذاران خود ایجاد نماید. بازده سال ۱۳۹۷ این صندوق نیز از ۱۴۵ درصد فراتر رفته است.

نمادهای گوهر و زر نیز به ترتیب ۱۱۹ و ۱۰۲ درصد بازده در سال ۱۳۹۷ بدست آورده­ اند. صندوق عیار در خردادماه پذیره ­نویسی کرده و از روز ۳۱ تیرماه معاملات ثانویه خود را آغاز کرده است. این صندوق با گذشت پنج ماه از تاریخ پذیره­ نویسی، بازده ۱۳٫۸ درصدی را ثبت کرده است.

لازم به ذکر است که صندوق­ های طلا به تبع افت قیمت ­های طلا و ارز در دو هفته اخیر، افت بیش از ۱۰ درصد را تجربه کرده ­اند. محاسبه بازده صندوق ­ها از ۱۴ آبان­ ماه تا ۲۸ آبان­ ماه نشان می ­دهد که صندوق­ های زر، طلا، گوهر و عیار به ترتیب ۱۰٫۹ درصد، ۱۰٫۶ درصد، ۱۰٫۳ درصد و ۸٫۵ درصد در دو هفته اخیر کاهش قیمت داشته ­اند.

بعلاوه اطلاعات سامانه رسام نشان می ­دهد که از ۱۴ تا ۲۶ آبان­ ماه، خالص ارزش دارایی صندوق­ های طلا ۲۷۷ میلیارد ریال و معادل ۹٫۱ درصد کاهش یافته است.

 

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد