نخستین Fund of funds بازار سرمایه در فرابورس ایران

news-date

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد, ۱۳۹۷

Fund of funds به صورت مشارکت محدود (Limited Partnership) و نه برای مدیریت در واحدهای سایر صندوق‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند و درخواستی نیز که به فرابورس برای راه‌اندازی این صندوق ارائه شده به منظور سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه است.

معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران از تصویب امیدنامه و اساسنامه صندوق Fund of funds در هیات‌مدیره سازمان بورس خبر داد و اعلام کرد: نخستین درخواست راه‌اندازی این نوع از صندوق‌ها در فرابورس مطرح شده و بر این اساس شاهد تشکیل نخستین Fund of funds بازار سرمایه که در واحدهای سایر صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، در فرابورس خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به نقل از فرابورس ایران، سید مهدی علم‌الهدی که در پنل «بقای استارت‌آپ‌ها در قحطی سرمایه» در آخرین روز از نمایشگاه الکامپ سخن می‌گفت، در خصوص این صندوق‌ها بیان کرد: Fund of funds به صورت مشارکت محدود (Limited Partnership) و نه برای مدیریت در واحدهای سایر صندوق‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند و درخواستی نیز که به فرابورس برای راه‌اندازی این صندوق ارائه شده به منظور سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه است.

وی با بیان اینکه نتیجه بررسی‌های متقاضی این صندوق در قالب یک اساسنامه و امیدنامه پیشنهادی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شد، ادامه داد: پس از مطالعات کمیته تدوین و مقررات سازمان بورس، امیدنامه و اساسنامه این صندوق برای طرح در هیات‌مدیره سازمان ارجاع شد و سوم مردادماه جاری به تصویب رسید.

به گفته علم‌الهدی پس از تصویب تغییرات نهایی در اساسنامه و امیدنامه این صندوق، نسخه نهایی آن به ارکان بازار سرمایه ابلاغ خواهد شد و با توجه به اینکه نخستین درخواست تاسیس Fund of Funds توسط فرابورس ایران مطرح شده، این صندوق برای اولین بار در فرابورس تشکیل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این پنل، مراحل تامین مالی نوآوری از طریق ظرفیت‌های فرابورس ایران را به این ترتیب تشریح کرد که اگر ایده، تکنولوژی، اختراع، طرح صنعتی و … قابل ثبت باشد و در فهرست عرضه‌های بازار دارایی فکری فرابورس قرار گیرد، امکان تامین مالی آن از این طریق این بازار فراهم است و نوع تامین مالی آن نیز بستگی به مذاکراتی که صورت می‌گیرد، دارد.

علم‌الهدی همچنین تامین مالی در فرابورس ایران را برای کسب‌و‌کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها اگر در ابتدای مسیر فعالیت هستند، استفاده از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه عنوان کرد و ادامه داد: همچنین برای تامین مالی ایده‌ها و نوآوری‌ها، دستورالعمل تامین مالی جمعی نیز پیش‌بینی شده که به تصویب سازمان بورس رسیده است.

معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران با بیان اینکه با بزرگ‌تر شدن استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان این دسته از شرکت‌ها می‌توانند در تابلو دانش‌بنیان بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز پذیرش شوند و فرایند تامین مالی را از طریق این بازار دنبال کنند، توضیح داد: پیش‌نیاز اصلی برای پذیرش این دسته از شرکت‌ها در بازار SME رعایت شفافیت در ارائه صورت‌های مالی و اصول حاکمیت شرکتی است، بنابراین به استارت‌آپ‌ها و به طور کلی شرکت‌های نوآوری که قصد حضور در بازار بورس را دارند می‌گویم از همان ابتدا برای رعایت دو اصل مهم شفافیت و حاکمیت شرکتی، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند.

پايگاه خبری بازار سرمايه -سنا

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد