اثر انتشار گواهی سپرده بانکی ۲۰% در کاهش ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری

news-date

تاریخ انتشار: ۵ اسفند, ۱۳۹۶ - آخرین بروز رسانی : ۷ اسفند, ۱۳۹۶

در جریان نوسان بازار ارز در چند ماه اخیر و افزایش تقاضا برای خرید ارز که موجب ایجاد عدم تعادل در قیمت‌ها شده و نرخ دلار را تا مرز ۵۰۰۰ تومان هم پیش برد، بانک مرکزی به منظور مدیریت نوسانات و افزایش افسار گسخیته قیمت ارز، درتاریخ شنبه ۲۸ بهمن از  بسته گواهی سپرده بانکی …

در جریان نوسان بازار ارز در چند ماه اخیر و افزایش تقاضا برای خرید ارز که موجب ایجاد عدم تعادل در قیمت‌ها شده و نرخ دلار را تا مرز ۵۰۰۰ تومان هم پیش برد، بانک مرکزی به منظور مدیریت نوسانات و افزایش افسار گسخیته قیمت ارز، درتاریخ شنبه ۲۸ بهمن از  بسته گواهی سپرده بانکی خود رونمایی کرد.

براساس بسته طراحی‌شده به شبکه بانکی اجازه داده شده برای دو هفته اقدام به انتشار گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد کنند. نرخ بازخرید قبل از موعد نیز ۱۴ درصد تعیین شده است. بانک مرکزی با انجام اقدامات فوق در تلاش است تا با ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران موفق به مکش نقدینگی از بازار ارز شود. اما این سیاست علاوه بر خروج پول از بازار ارز موجب خروج پول از سایر بازارها نیز خواهد شد.

بر اساس اطلاعات سامانه رسام، مشاهده می­شود به محض گشایش سپرده‌­های ۲۰% از سوی بانک­‌ها، شاهد افزایش غیر معمول خروج پول (ابطال واحد­های سرمایه­‌گذاری) از صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری و رسیدن این عدد به ۶۳٫۵۳۶ هزار میلیارد ریال تنها در چهار روز منتهی به ۱ اسفند بودیم. نمودار ذیل ورود و خروج وجه نقد از صندوق­‌ها را به تصویر می­کشد:

 

اثر انتشار گواهی سپرده بانکی 20% در کاهش ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری

به دنبال خروج سرمایه از صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری­، خالص ارزش دارایی آنها با کاهش ۶۳٫۰۱۴ میلیارد ریالی از ۱٫۶۰۱٫۴۳۴ میلیارد ریال در روز ۲۷ بهمن ماه به رقم ۱٫۵۳۸٫۴۲۰ میلیارد ریال در روز ۱ اسفند رسیده است. در نمودار زیر کاهش خالص ارزش دارایی­‌های مجموع صندوق‌­های سرمایه‌­گذاری تا روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه قابل مشاهده است:

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

میلاد

سلام
حالا با این شرایط سرمایه گذاری در این صندوقها هنوز سود ده هست یا سود دهی صندوقها هم کاهش پیدا میکند؟

    ادیب مرادی

    سلام کاهش ارزش که اخیرا اتفاق افتاده به دلیل خروج سرمایه و انتقال اون به سمت گواهی سپرده ۲۰% هست. بسیاری از صندوق ها هنوز بازدهی نزدیک به ۲۰% و حتی بالاتر پرداخت می‌کنند و همچنین گواهی سپرده به دلیل نرخ بازخرید قبل از موعد ۱۴% از مزیت چندانی نسبت به صندوق‌ها برخوردار نیست. همچنان صندوق‌های درآمد ثابت گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری بدون ریسک هستند.

آخرین رویداد