چرا بانک‌ها از مدیریت صندوق‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه‌ منع شدند؟

news-date

تاریخ انتشار: ۲۰ دی, ۱۳۹۶ - آخرین بروز رسانی : ۲۷ دی, ۱۳۹۶

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با بیان اینکه براساس مصوبه شورای پول و اعتبار این بانک‌ها تا ۳ سال فرصت دارند این صندوق‌ها را جمع‌آوری کنند، گفت: ابطال این صندوق‌ها را بانک‌ها انجام می‌دهند و این گروه دیگر امکان افزایش سرمایه را ندارند و بانک‌ها هم براساس بخشنامه باید از ارکان صندوق‌ها و سهامداران تامین سرمایه خارج شوند.

بانک‌ها از مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری  و شرکت‌های تامین سرمایه‌ منع شده‌اند و شرکت‌های تامین سرمایه هم از بانک‌ها باید خارج شوند.

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان، با توضیح درباره ارتباط بانک‌ها با شرکت‌های تامین سرمایه به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: در حال‌حاضر چند بانک، سهامدار اصلی شرکت‌های تامین سرمایه هستند و با بخشنامه منع مدیریت بانک ها از شرکت ها و صندوق های تامین سرمایه، آنها از شرکت‌های تامین سرمایه خارج شدند و این شرکت‌ها تنها سهم‌نویسی کرده و ریسک‌ها را مدیریت می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: شرکت‌های تامین سرمایه  درآمد ثابت منابع را از بانک‌ها جمع‌آوری کردند و در حساب‌های سپرده بانک‌ها قرار دادند و به همین دلیل، بانک مرکزی با تاکید سازمان بورس، تصدیگری را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری  مشاع و تامین سرمایه ممنوع اعلام کرده است.

صفاری تصریح کرد: کل ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس آخرین آمار (۱ دی ۹۶) ۱۵۹ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار، حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در سپرده بانک‌ها و وجه نقد است.

وی ادامه داد: حدود۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار و با درآمد ثابت مانند اخزاء و اوراق مشارکت است. حدود ۶ هزارمیلیارد تومان از منابع صندوق‌ها در سهام است. این درحالی است که بیش از ۷۵ درصد منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در بانک‌هاست که دلیل اصلی آن صندوق‌های مشاعی است که به شرکت‌های تامین سرمایه تعلق دارد. از این رو، بانک‌مرکزی در بخشنامه‌ای مشخص کرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه که در عمل راه دور زدن نرخ بهره را در پیش گرفته‌اند باید از کنترل بانک‌ها خارج شوند و این صندوق‌های سرمایه‌گذاری (مشاع) به وظایف اصلی خود که جذب منابع کوچک است، بپردازند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با بیان اینکه براساس مصوبه شورای پول و اعتبار این بانک‌ها تا ۳ سال فرصت دارند این صندوق‌ها را جمع‌آوری کنند، گفت: ابطال این صندوق‌ها را بانک‌ها انجام می‌دهند و این گروه دیگر امکان افزایش سرمایه را ندارند و بانک‌ها هم بر اساس بخشنامه باید از ارکان صندوق‌ها و سهامداران تامین سرمایه خارج شوند.

 توسط -پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه -سنا

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد