افت بیش از ۱۵ درصدی قیمت صندوق‌‌های قابل معامله طلا در دو ماه اخیر

news-date

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر, ۱۳۹۷ - آخرین بروز رسانی : ۲۷ آذر, ۱۳۹۷

تغییرات متناوب نرخ های طلا و ارز طی ماه های اخیر همواره دارایی های مالی و بخصوص ارزش صندوق های قابل معامله مبتنی بر طلا را تحت تأثیر قرار داده است. در این بخش به بررسی روند اثرگذاری تغییرات نرخ طلا و ارز بر روی ۴ صندوق موجود مبتنی بر طلا به صورت اجمالی پرداخته می شود.

رسام مگ گزارش می‌دهد:

در سال ۱۳۹۶ سه صندوق سرمایه­ گذاری در قالب “صندوق‌های قابل معامله مبتنی بر طلا” مجوز فعالیت اخذ کرده‌اند و در بورس کالا مورد معامله قرار می­ گیرند در سال ۱۳۹۷ نیز یک صندوق دیگر به این جمع اضافه شد. این صندوق­ ها برای سرمایه ­گذارانی که علاقه به سرمایه­ گذاری غیرمستقیم در ابزارهای بازار طلا دارند، گزینه سرمایه ­گذاری مناسبی است.

در ادامه اطلاعات مربوط به قیمت و بازده این صندوق ­ها در ۲۴ آذر­ماه ارائه می­ گردد.

نام صندوق نماد آغاز پذیره نویسی قیمت در پایان سال ۱۳۹۶ قیمت در ۲۴ آذر­ماه ۱۳۹۷ بازده سال ۱۳۹۶ بازده سال ۱۳۹۷ بازده از ابتدای پذیره نویسی
 پشتوانه طلای لوتوس طلا ۹۶/۳/۲۰ ۱۳,۱۶۹ ۲۷,۸۸۴ ۳۱٫۷% ۱۱۱٫۷% ۱۷۸٫۸%
اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان گوهر ۹۶/۹/۱۸ ۱۰,۲۸۶ ۱۹,۲۰۴ ۲٫۹% ۸۶٫۷% ۹۲٫۰%
زرافشان امید ایرانیان زر ۹۶/۷/۱۵ ۱۰,۵۷۱ ۱۸,۸۰۵ ۵٫۷% ۷۷٫۹% ۸۸٫۱%
اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید عیار ۹۷/۳/۱۹ ۱۰,۱۱۵ ۱٫۲% ۱٫۲%

صندوق­ سرمایه­ گذاری پشتوانه طلای لوتوس که با نماد طلا معامله می­ شود، سابقه بیشتری دارد و در دوره فعالیت هجده ماهه خود توانسته حدود ۱۷۹ درصد بازده را برای سرمایه­ گذاران خود ایجاد نماید. بازده سال ۱۳۹۷ این صندوق نیز از ۱۱۱ درصد فراتر رفته است.

نمادهای گوهر و زر نیز به ترتیب ۸۷ و ۷۸ درصد بازده در سال ۱۳۹۷ بدست آورده ­اند. صندوق عیار در خردادماه پذیره ­نویسی کرده و از روز ۳۱ تیرماه معاملات ثانویه خود را آغاز کرده است. این صندوق با گذشت شش ماه از تاریخ پذیره ­نویسی، بازده ۱ درصدی را ثبت کرده است.

لازم به ذکر است که صندوق­ های طلا به تبع افت قیمت­ های طلا و ارز در دو ماه اخیر، افت بیش از ۱۵ درصد را تجربه کرده ­اند. محاسبه بازده صندوق­ ها از ۲۴ مهر­ماه تا ۲۴ آذر­ماه نشان می ­دهد که صندوق­ های زر، طلا، گوهر و عیار به ترتیب ۱۵٫۸ درصد، ۱۷٫۲ درصد، ۱۵٫۸ درصد و ۱۵ درصد در دو ماه اخیر کاهش قیمت داشته­ اند.

بعلاوه اطلاعات سامانه رسام نشان می­ دهد که از ۲۴ مهرماه تا ۲۴ آذر­ماه، خالص ارزش دارایی صندوق­ های طلا ۲۰۷ میلیارد ریال و معادل ۷٫۷ درصد کاهش یافته است.

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد