بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار اوراق با درآمد ثابت

news-date

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور, ۱۳۹۷ - آخرین بروز رسانی : ۲۰ شهریور, ۱۳۹۷

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا ۱۷ شهریورماه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری “لوتوس پارسیان”، “ره‌آورد آباد مسکن”، “یکم کارگزاری بانک کشاورزی” بیشترین افزایش اوراق با درآمد ثابت و صندوق‌های “ارزش‌آفرینان دی” و “گسترش فردای ایرانیان” بیشترین کاهش اوراق بهادار با درآمد ثابت را در پرتفوی خود را داشته‌اند.

رسام مگ گزارش می‌دهد:

در دوره مورد بررسی، خالص ارزش دارایی مجموع صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری به میزان ۳/۴ هزار میلیارد تومان و خالص ارزش دارایی صندوق­‌های با درآمد ثابت به میزان ۱/۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. در همین دوره میزان سرمایه‌­گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی ۸/۵ هزار میلیارد تومان و جمع سرمایه‌­گذاری صندوق­‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت نیز ۳/۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. بنابراین با وجود خروج پول از صندوق­‌ها و کوچک­تر شدن منابع تحت مدیریت آنها، حجم سپرده‌­های بانکی آنها کاهش پیدا کرده ولی منابع اختصاص داده شده صندوق­‌ها به اوراق بهادار با درآمد ثابت کاهش قابل توجهی نداشته است.

با این وجود صندوق‌­های مختلف در بازار اوراق با درآمد ثابت عملکرد متفاوتی داشته­‌اند. برای بررسی اینکه صندوق‌های مختلف در این دوره چقدر از منابع خود را به سمت اوراق با درآمد ثابت سوق داده‌­اند، ۱۸ صندوق بزرگ با درآمد ثابت انتخاب شده است. این صندوق­‌ها در ۱۷ شهریورماه در مجموع حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق با درآمد ثابت در پرتفوی خود داشته­‌اند که نسبت به ابتدای سال جاری ۲۳ میلیارد تومان افزایش داشته است. خالص ارزش دارایی صندوق­‌های نمونه نیز در دوره مورد بررسی به میزان ۳۶۷۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

از بین نمونه بررسی شده، ۱۶ صندوق حجم اوراق با درآمد ثابت در پرتفوی خود را افزایش داده و ۲ صندوق حجم اوراق با درآمد ثابت خود را کاهش داده‌­اند (صندوق‌­های ارزش­‌آفرینان دی، گشترش فردای ایرانیان).

از نظر مبلغ سرمایه­‌گذاری، “صندوق‌های لوتوس پارسیان” با ۱۲۰۷ میلیارد تومان، “ره­‌آورد آباد مسکن” با ۵۹۲ میلیارد تومان و “یکم کارگزاری بانک کشاورزی” با ۴۷۱ میلیارد تومان بیشترین افزایش اوراق با درآمد ثابت را در پرتفوی خود داشته‌­اند. از نظر وزنی هم صندوق­‌های اندیشه فردا با ۱۲۶ درصد و امید انصار با ۴۱ درصد بیشترین افزایش اوراق با درآمد ثابت را در پرتفوی خود داشته‌­اند.

در مقابل، “صندوق گسترش فردای ایرانیان” با کاهش ۲۴۰۶ میلیارد تومان و “صندوق ارزش آفرینان دی” با کاهش ۱۹۲۱ میلیارد تومان، بیشترین کاهش مبلغ سرمایه­‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت را داشته­‌اند. این دو صندوق به ترتیب ۸۶ و ۶۳ درصد از حجم اوراق بهادار با درآمد ثابت خود را کاهش داده‌­اند.

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد