برخی عوامل موثر بر توسعه صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

news-date

تاریخ انتشار: ۵ تیر, ۱۳۹۷ - آخرین بروز رسانی : ۵ تیر, ۱۳۹۷

صنعت صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری در سال­‌های اخیر بیشترین رشد را در بین انواع واسطه‌­های مالی در سطح دنیا داشته است. با این وجود لازم است عوامل کلان اثرگذار بر توسعه بیشتر این صنعت بررسی شود تا برنامه­‌ها و اقدامات لازم در جهت توسعه هرچه بیشتر صندوق‌­ها بکار گرفته شود.

رسام مگ، مجله خبری صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال­‌های اخیر بیشترین رشد را در بین انواع واسطه‌­های مالی در سطح دنیا داشته است. در برخی کشورها مثل آمریکا این صنعت سابقه بیشتری دارد و در برخی کشورها نوآوری جدیدتری محسوب می­‌شود. در ایران، صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری از سال ۱۳۸۶ معرفی شدند و با استقبال قابل توجهی از طرف سرمایه­‌گذاران و نهادهای مالی مواجه شدند و طی یک دهه تعداد آن‌ها به بیش از ۲۰۰ صندوق رسید که توانستند با جلب اعتماد بیش از ۲ میلیون سرمایه‌گذار، مدیریت حرفه­‌ای حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی­‌های آنها را به عهده بگیرند.

با وجود رشد مطلوب این صندوق­‌ها در سال­های گذشته، لازم است عوامل کلان اثرگذار بر توسعه این صنعت بررسی شود تا برنامه­‌ها و اقدامات لازم در جهت توسعه هرچه بیشتر صندوق‌­ها بکار گرفته شود. در ادبیات مالی ویژگی­‌ها و متغیرهای مختلفی به عنوان عوامل موثر بر توسعه این صنعت ذکر شده است. در ادامه تعدادی از عوامل تعیین‌­کننده توسعه صنعت صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری که در تحقیقات مالی بررسی شده، ارائه می­‌گردد.

“تولید ناخالص ملی سرانه” یکی از متغیرهای معرف “توسعه اقتصادی” است و مقادیر بالاتر آن به معنی استانداردهای زندگی بالاتر، آموزش و مهارت­‌های بالاتر و صنایع توسعه‌­یافته­‌تر و مشوق­‌های بیشتر برای نوآوری و سرمایه‌­گذاری­‌های جدید خواهد بود. بنابراین افزایش تولید سرانه منجر به عملکرد بهتر صندوق‌­های سرمایه‌­گذاری خواهد شد.

“توسعه مالی” نیز یکی دیگر از متغیرهای مهم در این حوزه است. بازارهای مالی توسعه­‌یافته­‌تر مزایایی را برای صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری دارند، از جمله نقدشوندگی بیشتر و هزینه معاملات کمتر. همچنین بازارهای مالی توسعه­‌یافته­‌تر تقاضای بیشتری برای محصولات مالی و صنعت مالی پیچیده ایجاد خواهد کرد. بنابراین هرچه سیستم مالی توسعه­‌یافته­‌تر باشد، عملکرد صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری نیز بهتر خواهد بود. شاخص­‌های توسعه مالی شامل نسبت ارزش بازار کل سهام به تولید ناخالص ملی، نسبت گردش سهام (ارزش کل سهام معامله ­شده به کل ارزش بازار) و هزینه‌­های معاملاتی است.

متغیر مهم دیگر “حمایت از سرمایه‌­گذار” است که نشاندهنده کیفیت محیط حقوقی است و تاثیر زیادی بر توسعه سیستم مالی کشورها دارد. تفاوت­‌های سیستم حقوقی بر رفتار سرمایه­‌گذاران تاثیر می­‌گذارد. در محیط­‌هایی که حقوق سرمایه­‌گذاران به خوبی حمایت نمی­‌شود سرمایه­‌گذاران از سرمایه­‌گذاری در بازارهای مالی اکراه خواهند داشت. بنابراین کشورهایی که در آنها حمایت از سرمایه‌­گذار ضعیف‌­تر باشد، بازار سهام و بازار بدهی کوچک‌تری خواهند داشت. بر همین اساس بین متغیر حمایت از سرمایه­‌گذار و عملکرد صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری هم رابطه وجود خواهد داشت. سیستم­‌های حقوق مدون نسبت به حقوق غیرمدون تفاوت­‌های زیادی از نظر حمایت از سرمایه‌­گذار ایجاد می­‌کنند. شاخص دیگر حمایت از سرمایه­‌گذار، کیفیت افشای اطلاعات است که هر چه سطح آن بالاتر باشد، به توسعه بخش مالی و صنعت صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری بیشتر کمک می‌کند.

“ویژگی­های فرهنگی و اجتماعی” نیز با تاثیرگذاری بر فرهنگ مصرف و پس­‌انداز و رفتار سرمایه­‌گذاری افراد، می­­‌توانند بر عملکرد صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری موثر باشد. به عنوان مثال، میزان نفوذ و گسترش زبان ملی یا رسمی مشترک، سطح دینداری (ارزش­‌ها و اعتقادات مذهبی)، سطح اعتماد در جامعه، گرایش جامعه به توسعه بخش خصوصی در مقابل بخش دولتی (ترجیح مالکیت خصوصی یا عمومی) و فرهنگ جمع­‌گرایی در مقابل فردگرایی نیز از متغیرهای دیگر این حوزه است. سطح شاد بودن جامعه نیز از آن جهت که گرایش به پس‌­انداز و سرمایه­‌گذاری را تحت تاثیر قرار می‌­دهد، می­تواند بر صنعت صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری موثر باشد.

صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری با پخش­ کردن منابع خود در صنایع و شرکت­‌های مختلف، می­‌توانند از مزایای تنوع­‌بخشی برخوردار گردند. بنابراین تنوع بیشتر صنایع و تفاوت همبستگی بین بازده صنایع به ایجاد مزیت­‌های ناشی از تنوع­‌بخشی صندوق‌­ها کمک می­‌کند و منافع زیادی را برای سرمایه‌­گذاران صندوق­‌ها به دنبال خواهد داشت. در شرایطی که نوسانات صنایع مختلف مشابه باشد، مزیت­‌های تنوع­‌بخشی صندوق­‌ها و درنتیجه اقبال به آنها کمتر خواهد بود.

عمر صنعت صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری در کشور نیز متغیر مهم دیگری است که بر عملکرد صندوق‌­های سرمایه‌­گذاری موثر است. هر چه زمان بیشتری از آغاز فعالیت این صنعت در کشور گذشته باشد و تجربه فعالیت در این حوزه بیشتر باشد، تجربه سرمایه­‌گذاران در این بخش بیشتر خواهد بود و سرمایه‌­گذاری بیشتری در صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری صورت می­‌گیرد. همچنین هرچه عمر این صنعت بیشتر باشد تجربه مدیران صندوق­‌ها نیز بیشتر خواهد بود. بعلاوه عمر بیشتر این صنعت به کارایی بیشتر بازار کمک می‌­کند و این خود به عملکرد بهتر صندوق­‌ها منتهی می‌­شود.

 

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد