عوامل موثر بر عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری

news-date

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۷ - آخرین بروز رسانی : ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۷

شناسایی فاکتورهای اثرگذار بر عملکرد صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری کمک زیادی به سرمایه­‌گذاران برای انتخاب از بین صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری می­‌کند. البته بخش قابل توجهی از عملکرد صندوق­‌ها در اثر عوامل منحصر به فرد صندوق­‌ها ایجاد می­‌شود و قابل توضیح با ویژگی­‌های صندوق نیست، ولی با این وجود در تحقیقات مختلف، یک سری از متغیرها و ویژگی­‌های خاص صندوق­‌ها به عنوان عوامل تعیین­‌کننده عملکرد آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

رسام مگ گزارش می‌دهد:

یکی از مهمترین فاکتورهای بررسی­‌شده در تحقیقات مختلف، اندازه صندوق است. صندوق­‌های بزرگتر مزیت­‌های خاصی نسبت به صندوق­‌های کوچک دارند که شامل صرفه‌­جویی به مقیاس بیشتر (به دلیل هزینه‌­های ثابت صندوق­‌ها)، منابع تحقیقاتی بیشتر، شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش کمتر (به دلیل قدرت چانه زنی بیشتر) می­‌باشد. درمقابل، صندوق‌­های بزرگتر چالش­‌های خاصی نیز دارند، از جمله اینکه وقتی صندوق­‌ها بزرگتر می­‌شوند صنایع و فرصت­‌های سرمایه‌­گذاری بیشتری را باید جستجو کنند و بنابراین مهارت­‌های مدیریتی آنها با توزیع بیشتر پرتفوی، کارآیی خود را از دست می­‌دهد (عکس مزیت صرفه­‌جویی به مقیاس) و بنابراین صندوق­‌های بزرگتر نسبت به کوچک­ترها کمتر فعال خواهند بود و به­ تدریج به سمت صندوق­‌های شاخصی متمایل می­‌شوند. همچنین صندوق­‌های بزرگ به دلیل معاملات بزرگتر، فشار قیمتی بیشتری را در زمان معاملات خود ممکن است متحمل شوند.

عمر صندوق معیاری از توانایی­‌های مدیریتی ­صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. اگرچه صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری جوان­تر ممکن است هوشیارتر باشند، ولی تجربه پایین­تر آنها می­‌تواند هزینه­‌هایی را به آنها تحمیل نماید. در تحقیقات مختلف نتایج متفاوتی از تاثیر عمر صندوق بر عملکرد آنها بدست آمده ولی در مجموع صندوق­‌های جوان­تر ممکن است تنوع­‌بخشی کمتری داشته باشند و ریسک بالاتری نیز به دلیل تجربه کمتر متحمل شوند و بنابراین از نظر بازده تعدیل­ شده با ریسک عملکرد ضعیف­‌تری از صندوق­‌های بزرگتر داشته باشند.

هزینه­‌های صندوق از عوامل مهم موثر بر عملکرد آنهاست. صندوق­‌ها چند نوع هزینه شامل هزینه­‌های صدور، ابطال، هزینه­‌های سالانه و … را به سرمایه­‌گذاران خود تحمیل می­‌کنند. بعلاوه صندوق­‌های فعال هزینه‌­های بالاتری نسبت به صندوق­‌های غیرفعال و شاخصی خواهند داشت. در اصل هزینه‌­های صندوق به عنوان قیمتی است که سرمایه­‌گذاران ناآگاه و غیرحرفه­‌ای به مدیران حرفه‌­ای پرداخت می­‌کنند تا وجوه آنها را اداره نمایند. بنابراین بعضی از محققین ادعا می­‌کنند پرداخت هزینه­‌های اضافی مدیریتی باعث می­‌شود بازده اضافی صندوق‌­ها برای سرمایه­‌گذاران خنثی شود. نتایج تحقیقات در این زمینه بسیار متناقض است و بعضی تحقیقات رابطه مثبت بین هزینه­‌های صندوق و عملکرد را تایید کرده­‌اند و بعضی دیگر از تحقیقات رابطه عکس را نشان داده‌­اند.

افزایش تعداد افراد تیم مدیریتی صندوق اگرچه به نوبه خود ممکن است چالش­‌های تصمیم­گیری گروهی را به همراه داشته باشد ولی از این جهت که فرصت­‌های متنوع­تر تصمیم­گیری را فراهم می­‌کند دارای مزیت است و ابهام را کمتر می­‌کند. بنابراین با افزایش تعداد مدیران، عملکرد صندوق بهتر می­‌شود. صندوق­‌هایی که تیم مدیریتی متنوع­تری را داشته باشند، در صورتی که دچار بروکراسی و کندشدن تصمیم­گیری و کاهش مسئولیت­پذیری افراد تیم نشوند و نیز بتوانند هزینه­‌های مدیریتی را نیز به خوبی کنترل کنند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

دوره تصدی مدیریتی صندوق­‌ها نیز اهمیت زیادی در عملکرد آنها دارد. این شاخص، تجربه مدیریتی را نشان می­‌دهد و سرمایه­‌گذاران ترجیح می­‌دهند در صندوق­‌هایی سرمایه­‌گذاری کنند که مدیران آنها تجربه بیشتری در آن صندوق داشته باشند. مدیران با تجربه در تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات کارآتر هستند. از طرفی، مدیرانی که سابقه کمتری در صندوق داشته باشند، ممکن است هوشیارتر عمل کرده و انگیزه­‌های بیشتری برای عملکرد بهتر داشته باشند.

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد