میزان تاثیرپذیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری از انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی

news-date

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت, ۱۳۹۷ - آخرین بروز رسانی : ۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۷

در روزهای پایانی بهمن­‌ماه، در واکنش به نوسانات بازار ارز، بانک مرکزی به بانک­‌ها و موسسات مالی و اعتباری اجازه داد که به صورت موقت اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی منتشر کنند. این اوراق از روز ۲۸ بهمن ماه تا ۱۰ اسفندماه به مدت دو هفته در شبکه بانکی صادر ­شد. هدف از این تصمیم کنترل نقدینگی موجود در اقتصاد، بدون تغییر در نرخ سود سپرده بانکی بود و بر اساس آماری که در پایان این دوره ارائه شد، در این دو هفته حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان گواهی سپرده توسط بانک‌­ها منتشر گردید.

تاثیر بر ورود و خروج منابع صندوق­‌ها

این تصمیم تاثیر قابل توجهی بر ورود و خروج منابع صندوق­‌ها و نیز ترکیب دارایی­‌های آنها داشت. به ­نحوی که در مهلت دو هفته­‌ای، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع کل صندوق­‌ها خارج گردید. ولی بعد از پایان مهلت دو هفته­‌ای، جریان وجوه نقد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به روند عادی برگشت و تا پایان فروردین سال ۹۷ به طور خالص حدود ۶  هزار میلیارد تومان وجه نقد به صندوق‌های سرمایه‎‌گذاری وارد شد.

در نمودار زیر ورود و خروج منابع به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مهلت دوهفته‌ای و بعد از آن نشان داده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

 

تاثیر بر خالص ارزش دارایی‌ها

مجموع خالص ارزش دارایی­‌های تحت مدیریت تمامی صندوق‌­های سرمایه‌گذاری حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان در مهلت دو هفته‌­ای مذکور کاهش یافت. خالص ارزش دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت نیز با کاهش ۱۵٫۸ هزار میلیارد تومانی مواجه شد. این در حالی است که بعد پایان مهلت دوهفته‌­ای و تا پایان سال ۱۳۹۶، خالص ارزش دارایی کل صندوق‌ها ۳٫۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. روند افزایش خالص ارزش دارایی‌ها در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ نیز همچنان ادامه داشته، به طوری که خالص ارزش دارایی کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این ماه ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

در نمودار زیر خالص ارزش دارایی تمامی صندوق‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نشان داده شده است:.

تاثیر بر ترکیب دارایی صندوق­‌ها

با بررسی بیشتر ترکیب دارایی­‌های صندوق‌­ها مشخص شد که صندوق‌­ها در این دو هفته بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان از سپرده­‌های خود در سیستم بانکی را کاهش دادند و در مقابل منابع خود را در بخش اوراق با درآمد ثابت به میزان ۱۱٫۷ هزار میلیارد تومان افزایش دادند.

جمع­‌بندی

بنابراین تصمیم بانک مرکزی اگرچه منجر به کاهش خالص ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه­‌گذاری شد ولی این موضوع فقط سپرده­‌های صندوق­‌ها را کاهش داد و آن بخش از منابع صندوق‌­ها که در سهام و اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌­گذاری شده بود نه تنها کم نشد بلکه با افزایش نیز مواجه شد.

همچنین، از روز ۱۱ اسفند تا پایان فروردین ماه صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری توانستند بیش از ۶ هزار میلیارد تومان منابع جدید تجهیز نمایند و ارزش دارایی‌­های تحت مدیریت آنها مجدداً به ۱۵۰٫۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. بنابراین صندوق‌­های سرمایه‌­گذاری بعد از پایان مهلت بانک مرکزی مجدداً مورد استقبال سرمایه‌­گذاران قرار گرفته­اند و روند جذب منابع آنها به روال سابق برگشته است.

موضوع مهم دیگر این است که در این مدت نسبت سپرده و گواهی سپرده بانکی از کل منابع آنها از ۷۲٫۵ درصد به ۶۱٫۱ درصد کاهش­ یافته و نسبت اوراق با درآمد ثابت از ۲۰٫۵ درصد به ۳۱٫۵ درصد افزایش یافته و بنابراین صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری به الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد سقف مجاز سرمایه­‌گذاری در سپرده و گواهی سپرده بانکی نزدیک­تر شده‌­اند.

(این گزارش توسط مجله خبری صندوق‌های سرمایه‌گذاری (رسام مگ) در شماره ۲۴۸ هفته‌نامه بورس اردیبهشت سال ۱۳۹۷ نیز منتشر شده است).

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد