آیا بعد از مهلت دو هفته‌ای بانک مرکزی ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجدداً رشد خواهد کرد؟

news-date

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند, ۱۳۹۶ - آخرین بروز رسانی : ۱۳ اسفند, ۱۳۹۶

بررسی ترکیب دارایی صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری بعد از ۱۱ شهریورماه نشان می­‌دهد که صندوق‌­ها همچنان بخش زیادی از منابع خود را در سپرده­‌های بانکی وارد کردند و نسبت سپرده‌­ها در ترکیب دارایی صندوق­‌ها از ۷۱٫۱ درصد در ۱۰ شهریورماه به ۷۶٫۶ درصد در ۱۵ آبان ماه افزایش یافت.

به گزارش مجله خبری صندوق‌های سرمایه‌گذاری (رسام مگ)؛ در روزهای پایانی مردادماه سال جاری بانک مرکزی با اعطای یک مهلت ۲ هفته­‌ای، نرخ سود سپرده­‌های بانکی را حداکثر ۱۵ درصد تعیین کرد که از روز ۱۱ شهریورماه لازم الاجرا می‌شد. با اعلام این تصمیم پیش­‌بینی می­‌شد که صندوق­‌ها از سپرده­‌گذاری به سمت سرمایه­‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت حرکت کنند و صندوق­‌هایی که اوراق با درآمد ثابت بیشتری در ترکیب دارایی­‌های خود دارند در کانون توجه سرمایه­‌گذاران قرار گیرند. با این وجود صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری رشد قابل توجهی را ثبت کردند و منابع گسترده­ای را نیز به سپرده­‌گذاری در سیستم بانکی منتقل کردند. در ادامه اتفاقات بعد از ۱۰ شهریور و کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد مرور می­‌گردد.

نمودار زیر روند تغییر خالص ارزش دارایی مجموع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای شهریورماه تا پایان آبان­‌ماه را نشان می­‌دهد:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بررسی ترکیب دارایی صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری بعد از این تصمیم نشان می­‌دهد که صندوق‌­ها همچنان بخش زیادی از منابع خود را در سپرده­‌های بانکی وارد کردند و نسبت سپرده‌­ها در ترکیب دارایی صندوق­‌ها از ۷۱٫۱ درصد در ۱۰ شهریورماه به ۷۶٫۶ درصد در ۱۵ آبان ماه افزایش یافت. به عبارت دیگر، پس از اجرای بخشنامه بانک مرکزی در شهریورماه و پایان مهلت دو هفته‌­ای، در فاصله دو ماه منتهی به ۱۰ آبان ماه، حجم سپرده­‌گذاری صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری بیش از ۲۹ درصد رشد کرد. بنابراین با کاهش نرخ سود سپرده بانکی، جذابیت سپرده‌­گذاری برای صندوق‌های سرمایه­‌گذاری نه تنها کاهش نیافت بلکه اقبال صندوق­‌ها به سپرده­‌گذاری بیشتر نیز شد.

جدول زیر تغییرات خالص ارزش دارایی‌­ها و سپرده‌­گذاری صندوق­‌ها را دو ماه بعد از اجرای بخشنامه کاهش سود سپرده بانکی نشان می­‌دهد:

  ۱۰ شهریورماه ۱۰ آبان ماه تغییرات
خالص ارزش دارایی­ها

(میلیارد ریال)

۱٫۲۴۴٫۸۲۵ ۱٫۵۵۳٫۰۶۷ ۳۰۸٫۲۴۲+
حجم سپرده و گواهی سپرده بانکی

(میلیارد ریال)

۹۳۴٫۴۶۱ ۱٫۲۰۶٫۷۷۸ ۲۷۲٫۳۱۷+
نسبت سپرده و گواهی سپرده بانکی

(درصد)

۷۱٫۱ ۷۶٫۶ ۵٫۵+

 

هرچند دلیل منطقی افزایش قابل توجه سپرده­‌گذاری صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری بعد از کاهش نرخ­‌های سود مشخص نیست ولی پرسش مهم در شرایط فعلی این است که آیا این اتفاق مجدداً ممکن است بعد از مهلت دو هفته‌­ای بانک مرکزی برای انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی در روز ۱۰ اسفندماه مجدداً تکرار شود و طی هفته‌­های آتی شاهد رشد سپرده­‌های صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری باشیم؟

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد