تأسیس بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری ایران برای بازنشستگان و کارگران

news-date

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن, ۱۳۹۶ - آخرین بروز رسانی : ۲۵ بهمن, ۱۳۹۶

تأمین اجتماعی برای افزایش سود بازنشستگان و کارگران، یک صندوق سرمایه‌گذاری در بورس تأسیس می‌کند

معاون پشتیبانی و تأمین منابع مالی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی- شستا – از تأسیس بزرگ‌ترین صندوق‌ سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه ایران خبر داد. به گفته مسئولان شستا، منابع مالی این صندوق سرمایه‌گذاری متعلق به بازنشسته‌ها، کارگران و بیمه‌گذاران تأمین اجتماعی خواهد بود. این صندوق با مجوز سازمان بورس فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش همشهری، اصلاح ساختار تأمین اجتماعی آغاز شده است و از چند هفته پیش شرکت‌های قابل واگذاری این نهاد عمومی برای واگذاری به بخش خصوصی اعلام شده‌اند. مرتضی لطفی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی- شستا- هم تأکید کرده است: راهبرد جدید تأمین اجتماعی، خروج کامل از بنگاهداری تا سال‌۱۴۰۱ است. در امتداد این تغییر ساختار قرار است یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله که اصطلاحا به آن ای‌‌تی‌اف – ETF گفته می‌شود، در بورس تأسیس و عرضه شود. منابع موجود در این صندوق در درجه اول به بازنشسته‌ها و بیمه‌گذاران و بعد از آن به سرمایه‌گذاران متقاضی اختصاص خواهد یافت.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به آنکه تأمین اجتماعی ۴۲میلیون نفر بیمه‌گذار دارد، این صندوق به بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری ایران تبدیل شود اما آنطور که مقامات تأمین اجتماعی می‌گویند برای تأسیس این صندوق نیاز به همکاری سازمان بورس دارند زیرا مجوز فعالیت این صندوق را باید سازمان بورس صادر کند و اگر قرار باشد سقف منابع مالی این صندوق براساس مقررات فعلی باشد تأسیس این صندوق از سوی سازمان بورس به در بسته خواهد خورد.

 

منابع صندوق

مرتضی لطفی، مدیرعامل شستا در این‌باره به همشهری گفت: منابع اولیه این صندوق از محل رسوب دارایی‌های شرکت‌های متعلق به تأمین اجتماعی تأمین خواهد شد. او با بیان اینکه به‌طور معمول همیشه بخشی از منابع مالی شرکت‌های تأمین اجتماعی به‌صورت سپرده‌های بانکی رسوب کرده است، گفت: بخشی از منابع مالی شرکت‌های ما عمدتا در بانک‌ها رسوب کرده و قرار است در وهله اول این منابع در این صندوق سرمایه‌گذاری شود.

او درباره اینکه چه کسانی قرار است در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند، گفت:بازنشسته‌های تأمین اجتماعی و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولویت این صندوق هستند اما در نهایت همه واحد‌های این صندوق از طریق بورس به عموم مردم عرضه خواهد شد. او توضیح داد: بعد از اینکه سرمایه اولیه این صندوق تأمین شد برای عرضه واحد‌های این صندوق از طریق بورس اعلام عمومی خواهد شد و متقاضیان می‌توانند واحد‌های این صندوق را خریداری کنند.

 

جزئیات تأسیس صندوق

اکبر آبکار، معاون شستا در گفت‌وگو با همشهری جزئیات بیشتری از طرح تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ارائه کرد و گفت:به‌صورت ساختاری قرار است واحد‌های این صندوق سرمایه‌گذاری را بازنشسته‌ها خریداری کنند و به‌صورت اقساطی از حقوقشان کم شود. او در پاسخ به این پرسش که قرار است چقدر منابع در این صندوق جمع‌آوری شود، گفت:هنوز مشخص نیست اما این صندوق یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس خواهد بود ولی در مورد سازو کار‌های آن در حال مذاکره با سازمان بورس هستیم.

آبکار در ادامه به مشکلات موجود بر سر راه تأسیس این صندوق اشاره کرد و گفت: مشکلی که ما هم‌اکنون داریم این است که سقف‌هایی که سازمان بورس برای منابع مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درنظر گرفته است کفاف چنین صندوقی را نمی‌دهد؛ بنابراین باید از نظر مقرراتی برای تأسیس چنین صندوق‌هایی بازنگری انجام شود. او افزود: برای اینکه ما بتوانیم همه منابع در دسترس را جمع‌آوری کنیم باید با سازمان بورس مذاکره کنیم تا سقفی متناسب ارزش کل این صندوق درنظر گرفته شود. به گفته او این صندوق پس از تأسیس از نظر حجم منابع به بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه سازمان بورس و تأمین اجتماعی باید همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند گفت:سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی هم‌اکنون بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار بورس است و ما انتظار داریم سازمان بورس با ما همکاری بیشتری داشته باشد. او ادامه داد: در اغلب بورس‌های دنیا روش کار به این شکل است که با بزرگ‌ترین سهامداران بازار، مذاکره و مشاوره انجام می‌شودنه اینکه یک‌طرفه بخشنامه صادر شود و سرمایه‌ها تحت‌تأثیر این بخشنامه قرار بگیرد.به اعتقاد ما باید همکاری ما با بورس و بورس با ما صمیمانه‌تر باشد.

آبکار در مورد تأمین منابع مالی این صندوق گفت: روش کار به این شکل است که مازاد سرمایه‌گذاری‌های تأمین اجتماعی در شرکت‌ها وارد این صندوق خواهد شد؛ به‌طور مثال ما در شرکت‌های مختلف سهام کنترلی و همینطور سهام مدیریتی داریم مثلا دربرخی شرکت‌ها ما برای تصمیم‌گیری در مجمع فوق‌العاده به بیش از ۶۷درصد از سهام نیاز نداریم، درحالی‌که مقدار سهام متعلق به تأمین اجتماعی بیش از این مقدار است. در این مورد سهام مازاد بر ۶۷درصد به صندوق سرمایه‌گذاری اختصاص خواهد یافت. ا

و با بیان اینکه سرریز سهام تأمین اجتماعی وارد صندوق خواهد شد ادامه داد: به‌طور مثال در مورد شرکت‌هایی که مدیریتشان را در اختیار داریم مازاد ۵۰درصد از سهام تأمین اجتماعی به صندوق اختصاص خواهد یافت. به گفته آبکار تعداد شرکت‌هایی که هم‌اکنون مالکیت و مدیریت آنها را در اختیار دارد ۱۲۸شرکت است و در بقیه شرکت‌ها هم کمتر از این مقدار سهام دارد.

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد