بررسی سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهام شرکت‌های بورسی

news-date

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن, ۱۳۹۶ - آخرین بروز رسانی : ۱۴ بهمن, ۱۳۹۶

صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم افراد در بازار سرمایه را فراهم می­‌کنند. بنابراین باید بتوانند ترکیب­‌های سرمایه‌­گذاری مناسب و مورد نیاز سرمایه­‌گذاران خود را دنبال کنند. سهام و حق تقدم سهام شرکت­‌های پذیرفته­‌شده در بورس و فرابورس یکی از اجزای اصلی ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم افراد در بازار سرمایه را فراهم می­‌کنند. بنابراین باید بتوانند ترکیب­‌های سرمایه‌­گذاری مناسب و مورد نیاز سرمایه­‌گذاران خود را دنبال کنند. سهام و حق تقدم سهام شرکت­‌های پذیرفته­‌شده در بورس و فرابورس یکی از اجزای اصلی ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. سهام جزء پرریسک‌ترین دارایی‌­های صندوق‌­های سرمایه‌­گذاری محسوب می‌شود که بازده موردانتظار بالایی نیز دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طول سال‌های گذشته همواره نسبت سهام نگه‌داری­ شده در پرتفوی خود را افزایش داده­‌اند.

در بهار سال ۱۳۹۲ ارزش سهام در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۹۶۰ میلیارد ریال بوده است که در پاییز سال ۱۳۹۶ به ۹۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال رسیده است. در نمودار زیر مبلغ سهام در ترکیب دارایی صندوق‌ها از بهار سال ۱۳۹۲ نشان داده شده است:

سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهام شرکت‌های بورسی

افزایش ۱۰۱ برابری مبلغ سهام در ترکیب دارایی‌ صندوق‌ها در حالی به وقوع پیوسته که ارزش کل بورس و فرابورس در همین دوره ۲ برابر شده است. بنابراین نقش صندوق‌ها در بورس و فرابورس به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۲ درصد سهام و حق تقدم صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نسبت کل ارزش بازار بورس و فرابورس کمتر از ۰٫۱ درصد بوده ولی تا پاییز ۱۳۹۶ به ۲٫۱ درصد رسیده است. در نمودار زیر روند تغییر نسبت سهام و حق تقدم سهام از ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت فصلی نشان داده شده است:

سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهام شرکت‌های بورسی

در صورت تداوم روند رو به رشد افزایش فعالیت صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری در بورس و فرابورس، می­‌توان امیدوار بود که هم حجم معاملات این بازارها افزایش یافته و نقدشوندگی آنها را افزایش دهد و هم اینکه صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری بخش بیشتری از منابع خود را برای سرمایه­‌گذاری در سهام و حق تقدم سهام شرکت­‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه اختصاص دهند و بنابراین به افزایش نقدینگی این بازارها برای پذیرش سهام جدید و افزایش سهام شناور شرکت­‌های موجود کمک کنند.

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد