کاهش حجم سپرده‌های صندوق‌های با درآمد ثابت بعد از ممنوع شدن صدور واحدهای صندوق‌ها در شعب بانک‌ها

news-date

تاریخ انتشار: ۳۰ دی, ۱۳۹۶ - آخرین بروز رسانی : ۳۰ دی, ۱۳۹۶

بر اساس اطلاعات سامانه رسام، میزان سپرده بانکی و وجه نقد در ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بعد از ممنوع شدن صدور واحدهای صندوق‌ها در شعب بانک‌ها ۳۳ هزار میلیارد ریال کاهش پیدا کرده  و از ۱،۱۹۹ هزار میلیارد ریال در تاریخ ۱۴ آبان به ۱،۱۶۶ هزار میلیارد ریال در ۲۶ دی رسیده است.

از تاریخ ۱۴ آبان ماه سال جاری صدور واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شعب بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ممنوع شد. همچنین امکان تصدی سمت رکن مدیر ثبت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری نیز ممنوع اعلام شد. در ادامه به بررسی تاثیر این سیاست ها بر سپرده های صندوق های سرمایه گذاری میپردازیم:

بر اساس اطلاعات سامانه رسام ، میزان سپرده بانکی و وجه نقد در ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بعد از این تصمیمات کاهش پیدا کرده  و از ۱،۱۹۹ هزار میلیارد ریال در تاریخ ۱۴ آبان به ۱،۱۶۶ هزار میلیارد ریال در ۲۶ دی رسیده است. نمودار زیر روند تغییر کل سپرده بانکی و وجه نقد در ترکیب دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت را نشان می‌دهد.

 

نمودار فوق نشان می‌دهد که از اول مهرماه تا تاریخ ۱۴ آبان‌ماه سپرده بانکی و وجه نقد در ترکیب دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت روند رو به رشدی داشته اما بعد از ۱۴ آبان این روند تغییر کرده و حجم سپرده ها شروع به کاهش کرده است.

با بررسی درصد ترکیب دارایی‌های صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توان دریافت که درصد سپرده بانکی و وجه نقد در ترکیب دارایی صندوق‌های با درامد ثابت کاهش یافته است. نمودار زیر درصد ترکیب دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت در دو تاریخ ۱۴ آبان ماه و ۲۶ دی ماه را نشان می‌دهد.

 

بر اساس نمودار در تاریخ ۱۴ آبان ماه سهم سپرده بانکی و وجه نقد در ترکیب دارایی‌های صندوق‌های با درآمد ثابت ۷۸ درصد بوده است. این در حالی است که در تاریخ ۲۶ دی ماه به ۷۵ درصد کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد بعد از ممنوعیت صدور واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در شعب بانک‌ها، صندوق‌ها خود را ملزم به سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی نمی‌بینند. چرا که قبل از این ابلاغیه سرمایه‌گذاران صندوق‌ها جزو مشتریان بانک‌ها بوده‌اند و بعد از ابلاغیه مذکور تعداد این نوع سرمایه‌گذاران کاهش یافته است.

لازم به ذکر است بعد از این ابلاغیه خالص ارزش دارایی‌های کل صندوق‌های با درآمد ثابت رشد کرده است. رشد خالص ارزش دارایی توام با کاهش سپرده بانکی و وجه نقد نشان‌دهنده افزایش سهام و اوراق بهادار با درآمد ثابت در ترکیب دارایی این صندوق‌ها می‌باشد.

 

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

سعید

تعیین سقف پرداخت سود سپرده از طرف بانک مرکزی هم صندوق ها رو بی میل کرد برای سرمایه گذاری در سپرده

سید محمد امین

سلام.بنده با ده ۱۰ سر عایله منزل خوذم را فروختم و توی بانک سرمایه گذاری کردم.تا کرایه منزل و پول دانشگاه و خرج خانواده را ازدهمین سود ۲۲ درصد پرداخت کنم.بنده جانباز ۵ سال جبهه بودم.یگ ریال بنیاد بمن نمیدهند.چیکار بکنم سه فرزندم لیسانس و فوق لیسانس بیکار بر دلمدنشستن.حیف ده تای رای که به اقای روحانی دادم الان سود را از ما مردم بدبخت گرفتین و توی جیب صاحبان بانک های خصوصی ریختید که اونها حالشون رو ببرند اوی ترکیه منه رزمنده دفاع مقدس با سود ۱۵ درصد شب گشنه میخوابیم کاری گذاشتین ۵۰ ملیون پولشون توی بانک هست به ۵۰ ملیون نمیرسه از سع ملیون تا سی ملیون هرجشون از همین سود بود.الان هیچی ندارن بخورند..وجدان داریی بعد خوندن بده روزنامه چاپ کنه اسم و فامیل ادرس شماره موبایل گذاشتم..والسلام

آخرین رویداد