صندوق سرمایه گذاری چیست ؟

news-date

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان, ۱۳۹۶ - آخرین بروز رسانی : ۱ بهمن, ۱۳۹۶

صندوق سرمایه­‌گذاری را می‌توان مانند شرکتی درنظر گرفت که با جمع‌آوری منابع پولی کوچک، به سرمایه‌گذاری در سبدی از اوراق بهادار می‌پردازد که این سبد ممکن است شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار باشد. در حقیقت صندوق سرما‌یه‌گذاری مجموعه‌­ای است از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار که این امکان را برای …

صندوق سرمایه­‌گذاری را می‌توان مانند شرکتی درنظر گرفت که با جمع‌آوری منابع پولی کوچک، به سرمایه‌گذاری در سبدی از اوراق بهادار می‌پردازد که این سبد ممکن است شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار باشد. در حقیقت صندوق سرما‌یه‌گذاری مجموعه‌­ای است از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار که این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا به جای خرید یک سهم یا اوراق مشارکت خاص، در مجموعه‌­ای از این دارایی‌­­ها، سرمایه‌­گذاری کنند. در حقیقت هر فرد می‌تواند با سرمایه مورد نظر خود (هرچند اندک) در سبدی از دارایی‌­های متنوع سرمایه‌­گذاری کرده و به این ترتیب نسبت به آورده خود در سود وزیان صندوق سهیم ‌شود. سرمایه‌گذار می‌تواند هر زمان که بخواهد سرمایه خود را از صندوق خارج نماید، با این کار واحدهای سرمایه­‌گذاری وی از منابع صندوق به نرخ ارزش روز دارایی­‌ها (NAV) بازخرید می‌­شود.

صندوق سرمایه­‌گذاری بنا به تعریفی که در ماده ۱ بند ۲۰ قانون بازار بورس و اوراق بهادارآمده، عبارت است از یک نهاد مالی که فعالیت اصلی آن سرمایه­‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکین آن نسبت به سرمایه­‌گذاری خود در سود و زیان صندوق شریک هستند. وجوه دریافتی از سرمایه‌­گذاران در صندوق‌­ها در ترکیب متنوعی از اوراق بهادار  شامل: سهام، اوراق قرضه، ابزارهای کوتاه­ مدت بازار پول و دارایی می‌­شود.

برای مثال ترکیب دارائی‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آگاه، در تاریخ ۱۳۹۴/۰۹/۱۷ به شرح زیر بوده است:

اوراق مشارکت: ۱۰٫۷۴%               ‌         پنج سهم با بیشترین وزن: ۳۷٫۴۵%

سایر سهام: ۲۱٫۸۲%            ‌      ‌  ‌‌         سایر دارائی‌ها: ۳۰٫۲۶%

با توجه به اینکه برخی از صندوق­‌ها دارای تضمین سودآوری و برخی بدون تضمین هستند، افراد می­‌توانند با توجه به ریسک­‌پذیری خود در یکی از انواع صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری شرایط بازار را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه­‌گذاران مختلف به ویژه سرمایه­‌گذاران غیر حرفه‌­ای مساعدتر می­‌کنند. این صندوق‌­ها از طریق سرمایه‌­گذاری در انواع سبدها با ترکیبات گوناگون اوراق بهادار که هریک ویژگی خاص خود را دارد، توانسته­‌اند سلیقه اکثر سرمایه­‌گذاران را به لحاظ ترکیب مناسبی از ریسک و بازده پوشش داده و سرمایه­‌گذاری در بازار را جذاب­تر نموده، فرصت­‌ها و انتخاب­‌های بیشتری را با ریسک کمتر و بازده بالاتر برای سرمایه­‌گذاران فراهم آورند.

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد