وجه نقد در ترکیب دارایی صندوق‌ها

news-date

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان, ۱۳۹۶ - آخرین بروز رسانی : ۱ بهمن, ۱۳۹۶

وجه نقد در ترکیب دارایی صندوق‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری  با تشکیل تیمی از نیروهای متخصص و حرفه‌ای و معرفی تعدادی از ارکان مدیریتی و نظارتی (مانند حسابرس، متولی، مدیر سرمایه‌گذاری، ضامن نقدشوندگی و …) تاسیس می‌شود. سپس صندوق به جمع آوری وجوه از طریق صدور واحدهای سرمایه‌‌گذاری خود اقدام می‌کند و به نیابت از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاری و مدیریت وجوه آنها می‌پردازند.

?این نهادهای مالی در قبال دریافت کارمزدهای مختلفی این خدمات را ارئه کرده و پس از کسر هزینه‌ها و حق الزحمه‌های مربوط به ارکان صندوق، بازدهی مشخصی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. بنابراین دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری در قبال پرداخت هزینه‌های صندوق انتظار مدیریت حرفه‌ای وجوه خود و کسب بازدهی مناسب را دارند.

?صندوق‌های سرمایه‌گذاری منابع خود را در سهام، اوراق با درآمد ثابت، سپرده بانکی و سایر دارایی‌ها نگهداری می‌کنند و معمولاً مقداری وجه نقد نیز برای شرایط خاص نگهداری می‌کنند. با توجه به اینکه وجه نقد بازدهی ندارد و هزینه فرصت آن زیاد است، صندوق باید تلاش کند حداقل وجه نقد را نگهداری نماید.

?بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ در سال ۱۳۹۶ به طور متوسط روزانه بیش از ۶۶۰ میلیارد ریال وجه نقد نگهداری کرده است. بنابراین لازم است مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر به سمت حرفه‌ای‌گرایی در مدیریت وجوه سرمایه‌گذاران سوق پیدا کنند.

 

پردازش اطلاعات مالی پارت – رسام

ثبت نظر شما
comments

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات کاربران

آخرین رویداد